Doorgaan naar hoofdcontent

Weekend in Jekaterinenburg


Vorig weekend spendeerden we in Jekaterinenburg, het bestuurlijk centrum van het Oeraldistrict. Jekaterinenburg heet in het Russisch trouwens Jekaterinburg, en ik vraag me af waar die extra '-en' in onze taal vandaan komt. 
Naar ik heb horen zeggen is de concurrentie tussen Perm en Jekaterinenburg vergelijkbaar met die van Moskou en Petersburg, maar waar ik bij de de laatste twee nog begrijp dat het moeilijk kiezen is, wint Jekaterinenburg het met gemak van Perm. Hoewel Perm officieel groter is, is het daadwerkelijke centrum een stuk kleiner dan dat van Jekaterinenburg en bovendien wordt de stad veel minder goed gefinancierd. Dat zie je ook duidelijk terug in het onderhoud. Eerder bedacht ik al dat het huidige Perm er vast niet heel anders uitziet dan het Perm van 2003, een gevoel dat ik in Jekaterinenburg totaal niet had. 


 



We begonnen ons tripje in de trein, een rit van vijf en een halfuur. Het was niet vreselijk, maar ook niet echt ideaal, vooral omdat we niet heel veel omhanden hadden. We hadden niet betaald voor beddengoed, maar daar hadden we een beetje spijt van, want slapend gaat zo'n rit toch wel het snelts. Op de heenweg konden we gewoon liggen,  maar op de terugweg zaten we met twee andere mensen die ook geen beddengoed hadden. Daarom waren alle matrassen en dekens op één van de bedjes opgestapeld en deelden we drie banken met vier mensen, wat niet optimaal is qua ruimte. Ik was blij toen we er uit mochten, want de banken zijn behoorlijk hard.  Het weekend was heel geslaagd, hoewel het wel erg koud was. We konden eigenlijk niet langer dan twee uur achter elkaar buiten blijven, dus we hebben een hoop koffie gedronken ;) Als je dan binnenkwam, voelde het ook echt of je dijen - het enige dat niet goed ingepakt was- in de fik stonden. 

Zie hier mijn zeer fotogenieke kopje koffie. 

Om een uur of tien 's avonds kwamen we aan op het station, en we merkten meteen dat het kouder was dan in Perm. Met wat moeite vonden we ons hostel, maar het was superfijn, schoon en warm. De kamers en de keuken waren veel luxer dan onze studentenwoning nu, maar we betalen daar dan ook maar 20 euro huur voor drie maanden, dus we mogen niet klagen. De eigenaresse bood ons in plaats van het oorspronkelijke stapelbed dat we hadden in een gedeelde slaapkamer een tweepersoonskamer aan, die toevallig door niemand geboekt was. Dat was wel fijn, omdat we geen rekening met anderen hoefden te houden. 
We ontbeten elke dag bij café Engels tegenover ons hostel, waar je voor ongeveer 2 euro een ontbijtdeal had voor een koffie naar keuze en een bord pap. Niet gewoon pap, maar met allerlei lekkere toevoegingen. Mijn favoriete smaak was de griesmeelpap met gekarameliseerde appels, wat ik helaasch niet kon uitspreken. ("s karamelizirovanymi jablokami"), waar de serveerster me na een paar stamelende pogingen meelevend toeknikte en zei: "It's okay."
Ik vind het nooit zo geslaagd om een opsomming te geven van alle dingen die je doet tijdens een weekendje weg, maar zal het één en ander uitlichten. Mocht je ooit nog in Jekaterinenburg zijn, dan is de Vysotski-toren een aanrader. Vanaf deze wolkenkrabber kun je heel de stad en verder zien, en je mag met je ticket ook nog naar het Vysotski-museum. Vladimir Vysotski was ten tijden van de Sovjet-Unie een immens populaire zanger, dichter en acteur, en het museum geeft een kijkje in zijn leven. Het is vrij klein, maar wel leuk is dat er spulletjes staan die ooit echt in zijn appartement stonden. Wel zou ik voorstellen dit niet in het najaar te doen, want op die hoogte in de vrieskou is geen pretje.






Zoals je kunt zien, boften we erg met het weer. Met het zonnetje erbij konden we rustig een wandeling langs de rode lijn lopen, een route die je langs de hoogtepunten van Jekaterinenburg leidt, zoals het Sevastjanovhuis op de foto hierboven.

Ook aan te raden is het Jeltsin Centrum, wat - je verwacht het niet - laat zien wat voor veranderingen Jeltsin teweeg heeft gebracht in Rusland. Het museum speelt veel met audiovisuele effecten, wat goed werkt om de geschiedenis tot leven te wekken. Soms ging het naar mijn mening ietsjes te ver, zoals bij een zaaltje waar een stuk of acht televisieschermen allemaal verschillende fragmenten tegelijk afspeelden mét geluid. Het is wel op en top 'Rusland is nu een perfecte democratie'- propaganda, maar dat zul je voor lief moeten nemen.




In ander nieuws: ik ben naar de ijsbaan geweest. Het was de koudste dag tot nu toe, -15 in de middag en een gevoelstemperatuur die afliep tot -21. Hoewel het schaatsen je lichaam wel behoorlijk warm houdt, had ik op een bepaald moment geen gevoel meer in mijn gezicht, en er vormde zich ijs in ons haar. Na ruim een uur moesten we het opgeven. Uiteráárd gleed de meerderheid van de Russische hobby-schaatsers de ijsbaan over als volleerde kunstrijders. Ik heb het niet over een pirouette hier of daar, maar mensen die gewoon nonchalant rittbergers springen.

James is overigens deze week naar Engeland gevlogen, en voor ons is het over twee weken ook al afgelopen. Het is ontzettend snel gegaan, vind ik, maar ik ben er inmiddels wel echt aan toe om weer naar huis te gaan. Ik word gek van al dat inefficiënte gedoe. Ik heb ook erg veel zin om weer écht iets te gaan doen. Tjad en ik hebben het er regelmatig over, dat zo'n semester in het buitenland een beetje voelt alsof de tijd stilstaat, en alsof niks wat je hier doet echt consequenties heeft. Ik kan gelukkig in januari weer lekker aan de bak voor mijn eerste tentamen in januari, en ik heb mijn oude stageplek heroverd.









Reacties

Populaire posts van deze blog

Als het werkt, waarom zou je het dan anders doen?

Er zijn momenten waarop ik Nederland ontzettend mis. Niet eens de kaas, of de Erasmusbrug, maar wel de Nederlandse efficiëntie. Als je als West-Europeaan Boelgakov leest, vermoed je dat de nadruk op de onbekwaamheid van de personages overdreven is, puur bedoeld om een komisch effect te creëren . Dat het beschreven gebrek aan functionaliteit in de Russische cultuur allesbehalve overdreven is, blijkt echter al zodra je je visum gaat aanvragen. Hoewel ik me nog wel een paar absurde situaties kan herinneren uit Sint-Petersburg overtreft Perm de tweede hoofdstad op dit gebied onomstotelijk. Misschien is dit wat mensen bedoelen als ze het hebben over het 'ware Rusland.' Het kan enerzijds heerlijk zijn, die lijdzame cultuur. Ik vind het soms best ontspannend dat je hier niet altijd weet waar je aan toe bent, en dat dat niemand stoort. Dat Russen niet schuimbekkend op het perron staan en desondanks thuiskomen, daar herinner ik mezelf bijvoorbeeld elke keer aan als mijn trein weer

Eindstand

Zoals de trouwe lezer ongetwijfeld gemerkt heeft, heb ik vorige week geen bericht geplaatst. Deze keer was het niet eens uit luiheid, maar omdat het me leuker leek om aan het einde van deze reis een uitgebreide terugblik te schrijven. Deze overweging komt trouwens ook voort uit het feit ik vier uur op de luchthaven van Moskou moet wachten op mijn transfer, en ik toch wat te doen wilde hebben in die tijd. Bovendien heb ik mijn berichtje vorige keer laten schieten, omdat de afgelopen twee weken zeker niet de boeiendste van mijn verblijf waren. Maar geen zorgen, er zaten heus wel een paar memorabele momenten tussen. Zo hebben we een formele ontmoeting gehad met de decaan. Het was de bedoeling dat we een soort vergadering zouden hebben over hoe het verblijf van de internationale studenten verbeterd kan worden, alleen had niemand dit aan ons verteld. Zoals bijna alles in Rusland gaat, werden we op een onbewaakt moment een kantoor in getrokken met de boodschap dat we de dag erna de decaan

Eén week later:

De eerste collegeweek zit er alweer bijna op; morgen heb ik nog een werkcollege en dan begint mijn tweede weekend in Perm al. Volgende week komen er waarschijnlijk twee jongens bij ons taalgroepje, zodat we niet langer privéles hebben. De ene heet Pierre en is - je verwacht het niet- Frans, de andere komt uit Oxford. De taalcolleges gaan best okee, al merk ik wel dat ik echt héél veel vergeten ben. De normale colleges zijn een net iets ander verhaal. We hebben dus twee hoorcolleges, Sovjetgeschiedenis en Geschiedenis van de Russische Cultuur, en van beide vakken ook een werkcollege (bij een hoorcollege vertelt de docent en maak je aantekeningen, bij een werkcollege moet je zelf actief meepraten en antwoorden geven). Het eerste hoorcollege was en beetje een aanfluiting. De klas was ontzettend kinderachtig. De helft van de studenten was te laat, zowat iedereen zat met zijn telefoon, en er werden zelfs briefjes rondgegeven. We hebben ook niemand gesproken. Het was een hele rumoerige klas